Anhörigassistans hanterar personuppgifter om våra kunder, uppdragsgivare, potentiella kunder, potentiella uppdragsgivare och samarbetspartners. Genom att använda webbplatsen anhorigassistans.se, samtycker du till att Anhörigassistans behandlar dina personuppgifter i enlighet med denna sekretesspolicy och tillämpliga lagar om skydd av personuppgifter.
Det är Anhörigassistans som är personuppgiftsansvarig för de uppgifter som lämnas till oss. Nedan följer en kort sammanfattning av hur vi hanterar dina personuppgifter.
Vi samlar endast in de personuppgifter som är nödvändiga för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag, samt efterleva de skyldigheter som ålagts oss genom lag och förordning.
Exempel på sådana uppgifter som Anhörigassistans samlar in är; namn, telefonnummer, adress, e-postadress och personnummer. Vi hanterar givetvis även den information som är nödvändig för att vi ska kunna företräda våra kunder i deras ärenden, däri kan, beroende på ärendets art, känslig information om hälsotillstånd, behandlingar m.m. förekomma.
Uppgifterna gallras i enlighet med de tidsintervall som är nödvändiga, för att efterleva bland annat regler avseende penningtvätt och bokföring.
Genom att delge oss dina personuppgifter samtycker du till att dina uppgifter används för att leverera den tjänst du köpt/önskar köpa av oss, samt för att vi ska kunna tillgodose dig den service som du förväntar dig.
Vi använder dina personuppgifter i bl.a. följande syften.
All din personliga information lagras idag i Sverige, primärt på lokala servrar skyddade av låsanordning, samt larm med utryckningstjänst.
För att uppfylla ändamålen med Anhörigassistans behandling av de personuppgifter som angivits ovan, anlitar vi i förekommande fall tjänste- och systemleverantörer av IT, som behandlar personuppgifter på vårt uppdrag. Dessa tjänste- och systemleverantörer får endast behandla personuppgifterna enligt våra uttryckliga instruktioner och får inte för egna ändamål. De är även skyldiga enligt lag och avtal att vidta lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder, för att skydda uppgifterna.
Vår data säkerhetskopieras även till vårt externa IT-stöd. Angående kundregister med tillhörande uppgifter för våra kunder så finns dessa hos vår samarbetspartner för ekonomi och tidrapportering. Anhörigassistans avsikt är att även i framtiden lagra all data inom EU/EES. I den händelsen vissa tjänster i framtiden skulle komma att befinna sig utanför EU/EES, kommer denna behandling av dina personuppgifter att regleras enligt EU/EES standardavtal för överföring till tredjeland, eller annan godkänd överföringsfunktion. För ytterligare frågor och detaljer kring samarbeten och säkerhetsarrangemang ber vi er kontakta oss enligt uppgifter nedan.
Anhörigassistans ska:
Dina personuppgifter behandlas endast av behörig personal, som har tillgång till informationen i kraft av sin yrkesmässiga position och som är föremål för ett åtagande att endast hämta/använda uppgifterna för det angivna och legitima ändamålet, för vilket de har samlats in.
Dina personuppgifter kommer att lagras så länge som det behövs, för att utföra de tjänster som beskrivs i denna policy och som du anlitat oss för, eller så länge lagen ålägger oss att behålla dem. Därefter kommer de att raderas.
Vi lagrar dina personuppgifter i våra driftmiljöer, det vill säga lokalt på datorer skyddade med lösenord och på vår server. Miljöerna använder standardiserade säkerhetslösningar, för att förhindra obehörig åtkomst. Vi följer gemensamma standarder för att skydda personuppgifter och känslig information. All personal har undertecknat sekretessavtal. All personal har mjukvara installerad på sina datorer, till skydd för intrång utifrån. Samtliga anställdas lösenord byts ut med regelbundna intervaller. Åtkomst till Anhörigassistans server och därmed även data utanför kontoret, fås genom uppkoppling mot servern genom krypterad VPN och endast genom tvåfaktorsautentisering. Besökare och gäster ges endast tillgång till ett gästnätverk.
Personuppgifter är all information som avser en identifierad/identifierbar fysisk person, varvid en identifierbar fysisk person är en person som direkt eller indirekt kan identifieras särskilt med hänvisning till en uppgift som ett namn, ett identifikationsnummer, en lokaliseringsuppgift, eller en/flera faktorer som är specifika för personens fysiska, fysiologiska, genetiska, psykiska, ekonomiska, kulturella, eller sociala identitet.
Det vill säga, all information som kan användas för att identifiera en person. Exempel på personuppgifter är namn, adress, telefonnummer, e-post, men även foton m.m.
Med behandling av personuppgifter avses en åtgärd eller kombination av åtgärder beträffande personuppgifter, eller uppsättningar av personuppgifter, oberoende av om de utförs automatiserat eller ej, såsom insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, bearbetning eller ändring, framtagning, läsning, användning, utlämning genom överföring, spridning eller tillhandahållande på annat sätt, justering eller sammanförande, begränsning, radering eller förstöring av dessa uppgifter.
En personuppgiftsansvarig är en fysisk, eller juridisk person, offentlig myndighet, institution eller annat organ som ensamt, eller tillsammans med andra bestämmer ändamålen och medlen för behandlingen av personuppgifter.
Ett personuppgiftsbiträde är en fysisk eller juridisk person, offentlig myndighet, institution eller annat organ som behandlar personuppgifter för den personuppgiftsansvariges räkning.
Personuppgifterna ska vara adekvata, relevanta och inte för omfattande i förhållande till de ändamål för vilka de behandlas. Det vill säga, personuppgifterna ska vara nödvändiga i Anhörigassistans verksamhet.
Personuppgifterna hanteras i första hand efter samtycke från uppdragsgivaren, som också vid behov, ansvarar för att vi får samtycke för hantering av den uppdraget avser, eller andra berörda parter. I vissa fall hanterar vi även uppgifter när det finns ett legitimt intresse, hanteringen får inte orsaka den enskilde otillbörlig skada. Vi har även i vissa fall en skyldighet att hantera personuppgifter för att efterleva vissa lagar och regler.
Personuppgifterna ska vara korrekta och om nödvändigt, uppdaterade. Alla rimliga åtgärder måste vidtas för att säkerställa, att personuppgifter som är felaktiga i förhållande till de ändamål de behandlas; raderas, eller rättas utan dröjsmål. Enskilda får begära att personuppgifter rättas eller utplånas.
Personuppgifterna ska behandlas på ett sätt som säkerställer lämplig säkerhet för personuppgifterna, inbegripet skydd mot obehörig/otillåten behandling, med användning av lämpliga tekniska, eller organisatoriska åtgärder. Till exempel genom lösenordsskydd på filer, eller begränsad åtkomst för obehöriga.
Varje enskild registrerad har rätt att få ta del av de personuppgifter som Anhörigassistans hanterar och som berör den enskilde.
Du har även rätt att:
Uppgifterna måste raderas i följande fall:
Observera att radering inte kan ske i strid med gällande lagstiftning.
Innehållet på denna webbplats är upphovsrättsskyddat och tillhör Anhörigassistans.
Personuppgiftsansvarig är Anhörigassistans, Box 1814, 701 18 Örebro, Sverige. Om du har frågor om vårt arbete eller dina personuppgifter, är du välkommen att kontakta oss på kontakt@anhorigassistans.se eller på telefon 010-188 33 00.
Anhörigassistans hanterar personuppgifter om våra kunder, uppdragsgivare, potentiella kunder, potentiella uppdragsgivare och samarbetspartners. Genom att använda webbplatsen anhorigassistans.se, samtycker du till att Anhörigassistans behandlar dina personuppgifter i enlighet med denna sekretesspolicy och tillämpliga lagar om skydd av personuppgifter.
Det är Anhörigassistans som är personuppgiftsansvarig för de uppgifter som lämnas till oss. Nedan följer en kort sammanfattning av hur vi hanterar dina personuppgifter.
Vi samlar endast in de personuppgifter som är nödvändiga för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag, samt efterleva de skyldigheter som ålagts oss genom lag och förordning.
Exempel på sådana uppgifter som Anhörigassistans samlar in är; namn, telefonnummer, adress, e-postadress och personnummer. Vi hanterar givetvis även den information som är nödvändig för att vi ska kunna företräda våra kunder i deras ärenden, däri kan, beroende på ärendets art, känslig information om hälsotillstånd, behandlingar m.m. förekomma.
Uppgifterna gallras i enlighet med de tidsintervall som är nödvändiga, för att efterleva bland annat regler avseende penningtvätt och bokföring.
Genom att delge oss dina personuppgifter samtycker du till att dina uppgifter används för att leverera den tjänst du köpt/önskar köpa av oss, samt för att vi ska kunna tillgodose dig den service som du förväntar dig.
Vi använder dina personuppgifter i bl.a. följande syften.
All din personliga information lagras idag i Sverige, primärt på lokala servrar skyddade av låsanordning, samt larm med utryckningstjänst.
För att uppfylla ändamålen med Anhörigassistans behandling av de personuppgifter som angivits ovan, anlitar vi i förekommande fall tjänste- och systemleverantörer av IT, som behandlar personuppgifter på vårt uppdrag. Dessa tjänste- och systemleverantörer får endast behandla personuppgifterna enligt våra uttryckliga instruktioner och får inte för egna ändamål. De är även skyldiga enligt lag och avtal att vidta lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder, för att skydda uppgifterna.
Vår data säkerhetskopieras även till vårt externa IT-stöd. Angående kundregister med tillhörande uppgifter för våra kunder så finns dessa hos vår samarbetspartner för ekonomi och tidrapportering. Anhörigassistans avsikt är att även i framtiden lagra all data inom EU/EES. I den händelsen vissa tjänster i framtiden skulle komma att befinna sig utanför EU/EES, kommer denna behandling av dina personuppgifter att regleras enligt EU/EES standardavtal för överföring till tredjeland, eller annan godkänd överföringsfunktion. För ytterligare frågor och detaljer kring samarbeten och säkerhetsarrangemang ber vi er kontakta oss enligt uppgifter nedan.
Anhörigassistans ska:
Dina personuppgifter behandlas endast av behörig personal, som har tillgång till informationen i kraft av sin yrkesmässiga position och som är föremål för ett åtagande att endast hämta/använda uppgifterna för det angivna och legitima ändamålet, för vilket de har samlats in.
Dina personuppgifter kommer att lagras så länge som det behövs, för att utföra de tjänster som beskrivs i denna policy och som du anlitat oss för, eller så länge lagen ålägger oss att behålla dem. Därefter kommer de att raderas.
Vi lagrar dina personuppgifter i våra driftmiljöer, det vill säga lokalt på datorer skyddade med lösenord och på vår server. Miljöerna använder standardiserade säkerhetslösningar, för att förhindra obehörig åtkomst. Vi följer gemensamma standarder för att skydda personuppgifter och känslig information. All personal har undertecknat sekretessavtal. All personal har mjukvara installerad på sina datorer, till skydd för intrång utifrån. Samtliga anställdas lösenord byts ut med regelbundna intervaller. Åtkomst till Anhörigassistans server och därmed även data utanför kontoret, fås genom uppkoppling mot servern genom krypterad VPN och endast genom tvåfaktorsautentisering. Besökare och gäster ges endast tillgång till ett gästnätverk.
Personuppgifter är all information som avser en identifierad/identifierbar fysisk person, varvid en identifierbar fysisk person är en person som direkt eller indirekt kan identifieras särskilt med hänvisning till en uppgift som ett namn, ett identifikationsnummer, en lokaliseringsuppgift, eller en/flera faktorer som är specifika för personens fysiska, fysiologiska, genetiska, psykiska, ekonomiska, kulturella, eller sociala identitet.
Det vill säga, all information som kan användas för att identifiera en person. Exempel på personuppgifter är namn, adress, telefonnummer, e-post, men även foton m.m.
Med behandling av personuppgifter avses en åtgärd eller kombination av åtgärder beträffande personuppgifter, eller uppsättningar av personuppgifter, oberoende av om de utförs automatiserat eller ej, såsom insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, bearbetning eller ändring, framtagning, läsning, användning, utlämning genom överföring, spridning eller tillhandahållande på annat sätt, justering eller sammanförande, begränsning, radering eller förstöring av dessa uppgifter.
En personuppgiftsansvarig är en fysisk, eller juridisk person, offentlig myndighet, institution eller annat organ som ensamt, eller tillsammans med andra bestämmer ändamålen och medlen för behandlingen av personuppgifter.
Ett personuppgiftsbiträde är en fysisk eller juridisk person, offentlig myndighet, institution eller annat organ som behandlar personuppgifter för den personuppgiftsansvariges räkning.
Personuppgifterna ska vara adekvata, relevanta och inte för omfattande i förhållande till de ändamål för vilka de behandlas. Det vill säga, personuppgifterna ska vara nödvändiga i Anhörigassistans verksamhet.
Personuppgifterna hanteras i första hand efter samtycke från uppdragsgivaren, som också vid behov, ansvarar för att vi får samtycke för hantering av den uppdraget avser, eller andra berörda parter. I vissa fall hanterar vi även uppgifter när det finns ett legitimt intresse, hanteringen får inte orsaka den enskilde otillbörlig skada. Vi har även i vissa fall en skyldighet att hantera personuppgifter för att efterleva vissa lagar och regler.
Personuppgifterna ska vara korrekta och om nödvändigt, uppdaterade. Alla rimliga åtgärder måste vidtas för att säkerställa, att personuppgifter som är felaktiga i förhållande till de ändamål de behandlas; raderas, eller rättas utan dröjsmål. Enskilda får begära att personuppgifter rättas eller utplånas.
Personuppgifterna ska behandlas på ett sätt som säkerställer lämplig säkerhet för personuppgifterna, inbegripet skydd mot obehörig/otillåten behandling, med användning av lämpliga tekniska, eller organisatoriska åtgärder. Till exempel genom lösenordsskydd på filer, eller begränsad åtkomst för obehöriga.
Varje enskild registrerad har rätt att få ta del av de personuppgifter som Anhörigassistans hanterar och som berör den enskilde.
Du har även rätt att:
Uppgifterna måste raderas i följande fall:
Observera att radering inte kan ske i strid med gällande lagstiftning.
Innehållet på denna webbplats är upphovsrättsskyddat och tillhör Anhörigassistans.
Personuppgiftsansvarig är Anhörigassistans, Box 1814, 701 18 Örebro, Sverige. Om du har frågor om vårt arbete eller dina personuppgifter, är du välkommen att kontakta oss på kontakt@anhorigassistans.se eller på telefon